PROF. DR. KLAUS PANTEL
BERLIN
SUMMIT

Prof. Pantel ist Direktor des Instituts für Tumorbiologie am Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf. Das Institut ist Teil des Zentrums für Experimentelle Medizin und des Universitären Cancer Centers (UCCH). Prof. Pantel graduierte 1986 an der Universität Köln und schloss seine Dissertation 1987 ab. Die Pionierarbeiten von Prof. Pantel auf dem Gebiet der Mikrometastasierung bei Krebs, den zirkulierenden Tumorzellen und zirkulierenden Nukleinsäuren (ctDNA, microRNAs) spiegeln sich in mehr als 500 Publikationen in exzellenten hochrangigen biomedizinischen und wissenschaftlichen Zeitschriften wider (inkl. NEJM, Lancet, Nature Journals, Cancer Cell, Science Translational Medicine, Cancer Discovery, PNAS, JCO, JNCI, Cancer Res.). Seine Forschungsarbeit wurde durch den AACR Outstanding Investigator Award 2010, den Deutschen Krebspreis 2010 und zwei ERC Advanced Investigator Grant 2011 + 2019 ausgezeichnet. Darüber hinaus koordiniert Prof. Pantel das Europäische IMI Konsortium CANCER-ID (www.cancer-id.eu) on blood-based “Liquid Biopsies” (Lunge- und Brustkrebs) mit 37 Partnerinstitutionen akademischer, non-profit Organisationen und Industrie.


Foto Credit: UKE Axel Kirchof



Abstract des Vortrags:

Liquid Biopsy: A new diagnostic concept in oncology

The analysis of circulating tumor cells (CTCs) and tumor cell products (DNA, RNA, extracellular vesicles) released into the blood may provide clinically relevant information as “liquid biopsy” (Pantel & Alix-Panabieres, Nature Rev. Clin. Oncol. 2019) and provide new insights into tumor biology (Keller & Pantel, Nature Rev. Cancer 2019). Liquid biopsy analyses with validated platforms provides information on early detection of cancer, identification of cancer patients at risk to develop relapse (prognosis), and it may serve to monitor tumor evolution, therapeutic targets or mechanisms of resistance on metastatic cells. Metastatic cells might have unique characteristics that can differ from the bulk of cancer cells in the primary tumor currently used for stratification of patients to systemic therapy. Moreover, monitoring of blood samples in the context of therapies might provide unique information for the future clinical management of the individual cancer patient and might serve as surrogate marker for response to therapy. Validation of liquid biopsy assays is essential and currently performed by the EU/IMI consortium CANCER-ID (www.cancer-id.eu) and ELBS (European Liquid Biopsy Society). In conclusion, the liquid biopsy analysis can be used to improve the management of individual cancer patients and contribute to personalized medicine.



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